Ahad, 12 Ogos 2012

Mohamad Abdul Manaf (1962 - 2012)



Pagi tadi (12 Ogos 2012) sekitar jam 10.30 pagi bersemadilah jasad sahabat karibku Mohamad bin Abdul Manaf di Tanah Perkuburan Bukit Permata Gombak setelah dimandikan dan dikafankan serta disolat jenazahkan oleh sanak-saudara dan sahabat handai di Masjid Al-Khairiyah, Taman Sri Gombak, Selangor.

Pada awal Mei 2012 yang lalu, allahyarham telah dimasukkan ke Pusrawi di Jalan Tun Razak dan kemudiannya dipindahkan ke Hospital Ampang Putri akibat pendarahan beku di kepala. Sebelum itu allahyarham dijumpai terbaring tidak sedarkan diri di tepi jalan di Danau Kota. Aku sempat menziarahinya seminggu selepas allahyarham dimasukkan ke  wad ICU Hospital Ampang Putri. Keadaannya agak kritikal ketika itu setelah menjalani pembedahan di kepala bagi membuang darah beku. Allahyarham disahkan mengalami strok akibat tekanan darahnya terlalu tinggi.

Setelah allahyarham sedar dan kesihatannya pulih sedikit allahyarham dipindahkan ke wad biasa Hospital Ampang Putri. Kemudian allahyarham dipindahkan semula ke Pusrawi di Jalan Tun Razak dan menjalani rawatan fisioterapi di situ. Setelah menjalani rawatan tersebut allahyarham mengalami muntah-muntah dan tidak sedarkan diri. Setelah itu allahyarham dipindahkan pula ke Hospital Tawakal bagi rawatan dan pembedahan kecil di perut kerana disyaki mengalami keracunan makanan.

Semasa di Hospital Tawakal, aku sempat menziarahinya sekali lagi. Pada petang itu aku dimaklumkan oleh isterinya bahawa allahyarham baru sedar pada tengahari itu setelah menjalani pembedahan kecil di perut. Keadaannya begitu lemah. Allahyarham memegang erat tanganku dan cuba menyatakan sesuatu. Aku mendekatkan telinga ke mulutnya tapi  gagal untuk memahami apa yang ingin disampaikanya.

Ramadan aku tidak menziarahinya. Dalam pada itu SP memaklumkan kepada aku  bahawa kondisi kesihatan  allahyarham masih tidak berubah.  Kemudian dua tiga hari sebelum allahyarham kembali ke rahmatullah, JR, bekas ketua jabatan allahyarham pula memaklumkan bahawa badan allahyarham telah tidak memberi respon kepada ubat yang diberikan. Hinggalah pada pukul 11.00 pagi, hari Sabtu, 11 Ogos 2012, aku dihubungi oleh JR sekali lagi dan meminta aku sama-sama berdoa kerana allahyarham sedang nazak. 

Akhirnya pada pukul 4.00 petang itu, anak sulong aku AH memaklumkan bahawa allahyarham telah kembali ke rahmatullah beberapa minit yang lalu.

Aku menghubungi JR dan pada pukul 5.00 petang itu juga kami bergegas ke Taman Sri Gombak. Semasa dalam perjalanan MB memaklumkan bahawa pihak masjid telah bersetuju supaya majlis pengkebumian dibuat pada pagi hari Ahad, 12 Ogos 2012. Jadi kami tidak perlulah tergesa-gesa. Setelah majlis pengkebumian selesai pada pagi tadi, kami bertolak balik ke rumah dan sampai balik ke rumah sekitar pukul 5.30 petang.

Al-Fatihah. Aku doakan semoga roh allahyarham dihimpunkan bersama roh para solihin.Amiin.
Kepada keluarga allahyarham aku mohon supaya mereka banyak bersabar kerana kematian adalah suatu yang pasti.

Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita akan dikembalikan.

(7529)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan