Ahad, 12 Julai 2009

Hizbul Syaitan (1)

Manusia kini tidak lagi mengada-ngadakan patung-patung, seperti al-Lata, al-'Uzza dan sebagainya, tetapi mengadakan pemujaan bentuk baru, bernama bangsa, negara dan rakyat. Kepentingannya dianggap mengatasi kepentingan agama, bukannya agama Allah yang membetulkan (mentadbir) itu semua. Walaupun mengaku sebagai orang-orang Islam, tetapi begitulah telatahnya.
Umpamanya, apabila Allah mengatakan sesuatu itu halal dan haram, mesti dilaksanakan hukum-hukumnya, tetapi apabila difikirkan dari segi kepentingan rakyat dan negara berpandukan 'aqal semata-mata, hukum Islam tidak boleh dilaksanakan, maka seolah-olah pandangan mereka yang dianggap wakil-wakil rakyat itu lebih bijaksana daripada Allah Ta'ala.
Perlu diketahui bahawa 'ulama ussu' juga memberi peranan yang berkesan dan besar untuk memberi nafas kepada Hizbul Syaitan. Oleh itu Allah memberi amaran yang keras kepada mereka dengan firmanNya:
"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannnya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk." (2)
Firman Allah Ta'ala :
"Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) Kami, kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dari orang-orang yang sesat." (3)

Adalah wajar orang-orang yang seperti itu menjadi ahli Parti Syaitan, hatta orang yang diam membisu pun disebut:
"Orang yang mendiamkan diri tentang perkara yang sebenar ialah syaitan bisu." (4)

------------------------------------------
(1) Abdul Hadi Awang, Islam : Fikrah, Harakah dan Daulah (Dewan Pustaka Fajar, 2005) - ms 175, 176, 177
(2) Surah al-Baqarah : Ayat 159
(3) Surah al-A'raf : Ayat 175
(4) Hadith Rasulullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan