Ahad, 23 Ogos 2009

Tazkirah - Al-Baqarah : Ayat 153-157

Seperti biasa sebelum solat sunat tarawih, surau di tempat saya menjemput para ustaz untuk menyampaikan tazkirah secara bergilir di sepanjang bulan Ramadan ini. Kandungan tazkirah biasanya berkaitan dengan ramadan dan amalan berpuasa. Dalam tazkirahnya malam ini ustaz menyentuh tentang pengajaran yang terkandung di dalam Surah Al-Baqarah ayat 153 – 157. yang ada kaitannya dengan ibadah berpuasa. Marilah sama-sama kita menghayati dan mengamalkan firman Allah SWT tersebut.

Terjemahan Surah Al-Baqarah (1) :

Ayat 153 – Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan perintah Tuhan) dengan bersabar dan mengerjakan sembahyang, kerana sesungguhnya Allah menolong orang-orang yang sabar.

Ayat 154 – Dan janganlah kamu mengatakan bahawa sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Agama Allah itu: orang-orang mati, bahkan mereka itu orang-orang yang hidup dengan keadaan hidup yang istimewa, tetapi kamu tidak dapat menyedarinya.

Ayat 155 – Demi sesungguhnya! Kami akanmenguji kamu dengan sedikit perasaan takut kepada musuh dan merasai kelaparan, dan dengan berlakunya kekurangan dari harta- benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

Ayat 156 – Orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”

Ayat 157 – Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatnya, dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahnya.

-------------------------------------------------------------------
1. Kitab Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada pengertian Al-Quran, Darul Fikir - Kuala Lumpur, Tahun 2000, ms 59,60,61

Tiada ulasan:

Catat Ulasan